Rauwe vis

Ruim een week is voorbij gevlogen waarbij ik al een aantal ervaringen rijker ben geworden. Het begon de eerste dag in Samoa al. Wakker worden door de opkomende zon die ik vanuit mijn kamer kan zien was een aangenaam uitzicht maar het worden in een vreemd land, vreemd huis en ergens aan de andere kant van de wereld is een gek idee.

Onder het huis hoor ik een auto vertrekken, het is Manu (de man bij wie ik verblijf die voortaan als Manu in de blog staat) onderweg maar de kerk. Ondanks dat het donker was op de weg naar zijn huis gister kon ik al wel zien dat het geloof een belangrijke rol speeld in Samoa gezien de enorme hoeveelheid kerken.

Dat naar de kerk gaan duurde langer dan ik had verwacht en ik verveel me meerdere uren achtereen. Op tv zaten 5 zenders waarvan er 2 over het geloof gingen en waar kerkdiensten werden uitgezonden, een zender een kinderprogramma over god was, een film uit het jaar 0 en de laatste zender stoorde zo erg dat ik niet kon opmaken wat het was. De rest van de dag brachten we eigenlijk luierend door, tot mijn spijt want ik wou graag al wat gaan doen. Maar de zondag is een rustdag en er moet daarom zo min mogelijk gedaan worden.


Later gaan we toch nog even zwemmen. Het water in Samoa is heerlijk warm met een temperatuur van 26 graden gemiddeld het hele jaar door. Eenmaal in het water gebeurt iets interessants. Eerder die dag had de broer van Manu, Puka, een tonijn van een halve meter uit de vriezer gehaald. En nu in het water begint hij deze inmiddels ontdooide tonijn aan stukken te snijden en uit te delen aan Manu en nog een vriend van ze. Ik kijk toe hoe de mannen grote stukken rauwe vis zo in het water met een stuk kokosnoot naar binnen stouwen, iets wat ik nog nooit eerder zo gezien heb. Ook ik krijg een stuk in mijn handen geduwd en neem onder toeziend oog van alle drie een hapje van de vis en kokosnoot. Het eerste wat ik proef is de enorme hoeveelheid zout nadat kokosnoot en vis ondertussen beide al 6x onderwater zijn gegaan. Ikzelf ben niet zozeer een van van de zachte koude rauwe vis met de wat droge kokosnoot maar het is zeker een interessante leerzame ervaring. De rest eet ondertussen de vis compleet weg waarbij geen stukje word overgeslagen. Aardig als ze zijn word er voor de Hollander ook nog wat vis gebakken, wat overigens heeeeelijk was!

img_4185

Aangezien mijn huisgenoten de hele dag werken probeer ik zoveel mogelijk alsnog zelf te doen wat lastiger is dan het lijkt. Zonder vervoer kom je namelijk niet echt ergens en aangezien ik dat niet zelf heb is de bus de enige optie. Een leuke maar lastige optie welteverstaan. Het busstation is meer een grote parkeerplaats met bussen waar naar mijn inzicht niet echt een logica inzit behalve de bussen langslopen tot je degene hebt die je wilt. Gelukkig is de lokale bevolking erg behulpzaam voor domme toeristen als in en helpen ze me graag de goede bus vinden.

Enthousiast voor mijn trip ga ik in mijn bus zitten denken dat ik over een half uurtje wel lekker in het water lig. Blijkbaar wachtend op de buschauffeur was dat dus twee uur later. Een uur waarvan ik al zwetend in de bus zat te wachten en nog eens een uur rijden waar ik we 2x stopten zodat wat mensen nog wat boodschappen konden doen. Volgens mijn buurman iets wat heel gewoon is hier omdat waar ik heen ga er niet veel winkels zijn en de mensen dus hierheen komen voor hun producten.De route in de prachtige kleurrijke bus en de omgeving waar we doorheen rijden vol met banen en palmbomen is al een hele ervaring opzich. Eenmaal op bestemming arriveer ik in een droom. Voor me ligt een zee zoals je die alleen in een film ziet met in de achtergrond een mooi gebergte om het af te maken.

img_4179

Eindelijk kan ik doen waar ik voor gekomen ben, zwemmen! Ik doe mijn duinbril op een zwem de kust uit. Zo’n 50 meter tot ik bij een lijn kom, het is een lijn die helemaal rond gaat en een grote cirkel vormt. Hierin ligt het korraal wat hier het huis is van giant clams. Deze schelpachtige soort  die ik hier in het water tegenkom, na wat zoeken in het enorme korraal, is wel een halve meter in doorsnede. Bij beweging door de schelp, bijvoorbeeld als je voet erop komt, klapt de schelp dicht. Niet aangeraden dus haha. Wat ook werkt is watertrappelen erboven en dan zal de schelp ook sluiten. Nadat ik in alle pret bijna elke schelp die ik tegenkwam gepest heb (sorry schelpen) en andere prachtige vissen gezien heb ik alle kleuren van regenboog ga ik weer terug met de laatste bus. Helaas kan ik niet langer in dit stukje paradijs blijven maar morgen weer een dag…


Zeeschildpadden zijn vaste bezoekers van dit tropische eiland, althans dat heb ik gehoord. Ik heb ze zelf nog niet in het wild gezien, wat ik wel heel graag zou willen. Maar niet alleen in het wild kan je ze hier zien, ook gewoon in je lunchpauze kan je de schildpadden bewonderen en zelfs voeren!


Dat is ook precies wat we deden de volgende dag. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was gingen Manu en ik met een brood naar de schildpadden toe. Op het eerste gezicht leek het gewoon een vijver maar wanneer we de kant naderen komen er vanuit de diepte donkere schimmen naar boven drijven. Wanneer ze bijna boven zijn zie ik pas echt goed dat het inderdaad echt zeeschildpadden zijn. Een stuk of zes schildpadden komen naar ons toe om te genieten van een brood wat ik niet echt voer vind voor schildpadden maar de beesten lijker er zeer van te genieten.


Zo dicht bij deze magnifieke dieren zijn is een wonderbaarlijk gevoel. Rustig dat ze zijn kan ik rustig met mijn hand over het schild gaan zonder dat ze daar last van hebben. Nog nooit zag ik een zeeschildpad zo dicht bij, of eigenlijk uberhaupt. In een kleine 10 minuten schrokken de schildpadden het hele brood op. Hoe zeer ik er ook van geniet kan ik niet helpen dan te denken dat ze in verhouding naar hun grootte in een relatief kleine vijver zitten. Natuurlijk weet ik niet hoe diep het is maar als ik denk aan zeeschildpadden denk ik aan de grote oceaan. Vandaar de naam ZEEschildpadden toch? Afijn, ik kan er niet zoveel aan doen en voor mij is het toch een mooie kans geweest oog in oog te hebben gestaan met deze prachtige wezens.

 

One thought on “Rauwe vis

Leave a Reply

