Days in paradise

Nadat we een aantal dagen terug in de zee die tonijn hadden gegeten leek het me een goed idee om daar ook een keer overdag rond te kijken. Aangezien dit het enige strand is in Apia, de hoofdstad, is het voor mij ook lekker dichtbij. Zoals elk strand en stukje kust in Samoa is het in handen van het dorp dat erbij ligt en betaal je daarom een kleine toegangsprijs van 5 tala, omgerekend iets meer als 1,7 euro. Ik betaal nog eens 9 tala, iets meer als 3,1 euro, om de hele dag een snorkel te kunnen gebruiken.

Zodra ik mezelf ingesmeerd heb, niet zo goed bleek later, loop ik met mijn snorkel het water in. Wanneer ik onderwater ga zie ik iets waar ik al een beetje bang voor was en online al over gelezen had. Het Palolo deep marine reserve waar ik namelijk ben is helemaal niet zo diep overal. Vooral in het begin staan veel mensen en is het korraal helemaal kapot. Gelukkig is het iets verderop wel nog intact maar voor het mooiste gedeelte moet je ongeveer 50 meter de kust uit zwemmen. Dit bleek voor mij nog best moeilijk waardoor het bleef tegenvallen. Eenmaal met me koppie boven water zag ik dat ik de verkeerde kant op zwom, aha.


Eindelijk in de goeie richting kwam ik terecht tussen vissen in alle kleuren van de regenboog. Overal waar ik keek zag ik vissen om me heen die mij net zo interessant leken te vinden als ik hun. Eindelijk zag ik wat ik zocht en waar dit reserve denk ik zijn naam aan te danken heeft, de dropoff! Een gedeelte in de baai waar een soort enorm gat zit van wel 8 meter diep! Wellicht zelfs nog dieper als je verder gaat maar ik word vooral aangetrokken door het prachtige koraal dat op deze dropoff zit. Terwijl ik word omringt door misschien wel 1000 kleine visjes bewonder ik het koraal en voel ik me ineens enorm kwetsbaar en klein. Toch voel ik me helemaal op mijn plek. Ik ben precies waar ik wil zijn…

De volgende dag hebben we een barbeque bij de roeiclub waar Manu bij zit. Voor de barbeque is er een training en zo open en aardig als iedereen hier is mag ik mee met een van de boten. Een boot van een meter of 7/8 wordt het water in gedragen. Met zijn 6en zitten we achter elkaar in deze enorme kano achtige boot. We varen de haven uit en gaan met nog een boot naast elkaar liggen. Na het aftellen begint er een keiharde race van een kilometer of twee. Tenminste voor mij was het keihard en ik was daarom ook al na de eerste 500 meter helemaal kapot. Maargoed opgeven is geen optie dus ik zwoeg door. Later hoorde ik dat het even tijd kost om de techniek door te hebben maar als je dat eenmaal hebt dat het dan een stuk makkelijker gaat! Tijdens de barbeque zit ik tussen vreemde mensen (alweer) en toch voel ik me niet anders dan de rest. De mensen zijn aardig en geinteresseerd niet alleen naar mij maar ook naar elkaar. Het ziet eruit als een hechte club en ik word uitgenodigd om zeker nog een keer mee te gaan roeien. Dit zijn toch wel de dingen die je als backpacker op tussenjaar wilt meemaken omdat ze juist niet te ‘ boeken’ zijn voor touristen.


Zoals eerder opgemerkt werkt Manu doordeweeks en moet ik mezelf vermaken. Het is dan ook erg leuk om er een keer met hem en zijn vrienden op uit te gaan. We rijden met ze alle naar een strand aan de zuidkant van het eiland. Weer word ik omver geblazen door de schoonheid van dit eiland. Deze kant van het eiland heeft alles wat ik van een tropisch eiland had verwacht. Hutjes op het strand waar je lekker in kan zitten. Hangmat ervoor tussen twee palmbomen in. Parelwit zandstrand en een prachtig azuurblauwe zee. We brengen de hele dag door en weer wordt er een complete tonijn in zee opgeslokt. Een beter zondag dan dit kan ik me zo snel niet voorstellen. Dit is het paradijs. This is the life.


Leave a Reply

